Digitale geletterdheid wordt gezien als een essentiële vaardigheid voor leerlingen in de 21e eeuw. Tegelijkertijd ervaren veel scholen en docenten een volle agenda, beperkte lestijd en hoge werkdruk. De vraag dringt zich dan ook op: kun je digitale geletterdheid daadwerkelijk integreren in de bestaande vakken, of blijft het iets dat erbuiten moet worden georganiseerd?
Er zijn zeker inhoudelijke aanknopingspunten. In veel vakken komen onderdelen van digitale geletterdheid al impliciet aan bod. Leerlingen zoeken informatie voor een profielwerkstuk, maken presentaties met digitale tools of werken met databronnen in de exacte vakken. Die activiteiten bieden natuurlijke momenten om vaardigheden als informatievaardigheden, kritisch denken en basale ICT-vaardigheden te versterken.
Tegelijkertijd zijn er duidelijke beperkingen. Veel docenten geven aan dat ze:
Geen tijd hebben om extra leerdoelen toe te voegen aan hun vak.
Onzeker zijn over hun eigen digitale vaardigheden of over hoe ze die didactisch moeten inzetten.
Weinig lesmateriaal hebben waarin digitale geletterdheid structureel is opgenomen binnen hun vakgebied.
Daarnaast ontbreekt in veel scholen een gezamenlijke visie op digitale geletterdheid. Het blijft vaak iets dat ‘erbij’ komt in plaats van geïntegreerd wordt in het lesprogramma.
De lesmethodes van Instruct helpen scholen om digitale geletterdheid makkelijker te combineren met de bestaande vakken.