Op veel scholen worden taal en zaakvakken zoals geschiedenis, aardrijkskunde en natuur & techniek nog los van elkaar gegeven. Maar in de praktijk horen deze vakken juist bij elkaar. Door ze te combineren, leren kinderen beter. En als we daar ook nog digitale vaardigheden aan toevoegen, maken we het onderwijs helemaal toekomstbestendig.
Als je een tekst over het klimaat moet lezen of een verslag over een proefje moet schrijven, gebruik je taal. Bij geschiedenis moet je begrijpen wat oorzaak en gevolg betekent, en bij aardrijkskunde leer je moeilijke woorden als “klimaatzone” of “verstedelijking”. Zonder taal kun je de inhoud van deze vakken moeilijk begrijpen.
Daarom is het slim om taal niet apart te behandelen, maar juist samen met de inhoud van andere vakken. Op Leraar24 wordt uitgelegd dat leerlingen beter leren als ze taal oefenen in de context van bijvoorbeeld geschiedenis of natuur. Zo wordt taal functioneel én betekenisvol.
Als leerlingen leren lezen, schrijven of praten over onderwerpen die ze ook inhoudelijk moeten begrijpen, leren ze dubbel. Dit heeft verschillende voordelen:
Een voorbeeld: bij een geschiedenisles over de Tweede Wereldoorlog kun je leerlingen niet alleen de feiten leren, maar ook een brief laten schrijven vanuit het perspectief van een kind in die tijd. Zo oefenen ze taal én geschiedenis tegelijk.
We leven in een digitale wereld. Daarom is het belangrijk dat kinderen niet alleen leren lezen en schrijven, maar ook leren omgaan met digitale informatie. Ze moeten bijvoorbeeld:
Om taal, zaakvakken en digitale geletterdheid goed te combineren, kunnen leraren:
Door taal, zaakvakken en digitale vaardigheden met elkaar te verbinden, krijgen leerlingen betekenisvoller en rijker onderwijs. Ze leren beter lezen en schrijven, begrijpen de wereld om zich heen beter én ontwikkelen vaardigheden die ze in de toekomst nodig hebben.