DIGIT-po

Dé totaaloplossing voor digitale geletterdheid

Daarom DIGIT-po

In het basisonderwijs start het werken met en in de digitale wereld. Leerlingen gaan voor het eerst met een computer werken, ze leren van een digibord en komen in aanraking met online media en informatie tijdens het maken van hun eerste werkstuk of spreekbeurt. Gelukkig zijn veel scholen bezig om 21st century skills in hun onderwijs te integreren. Maar hoe gaan kinderen om met de uitdagingen die de digitale technologie hen biedt? Het is belangrijk dat kinderen leren ‘zijn’ in de digitale wereld en de beschikbare online technologie ook kunnen toepassen. DIGIT-po helpt hen bij deze ontwikkeling.

Informatie en prijzen

DIGIT-po Productoverzicht

DIGIT-po kosteloos inzien

Ervaar zelf via een proeflicentie welke mogelijkheden de methode DIGIT-po biedt.

Voor wie?

DIGIT-po is de complete leerlijn voor het aanleren van digitale geletterdheid in het basisonderwijs. De methode is volledig online, altijd actueel en direct inzetbaar. Het is met DIGIT-po mogelijk om digitale geletterdheid te integreren in de bestaande vakken. Het uitgangspunt van DIGIT-po is het rapport ‘Digitale Geletterdheid’ van het SLO en het voorstel voor digitale geletterdheid van Curriculum.nu wat volledig aansluit op de gestelde einddoelen.

Onderbouw én bovenbouw

DIGIT-po is beschikbaar voor zowel de onderbouw als de bovenbouw. In de onderbouw biedt de methode speelse online en offline opdrachten en spelletjes die de leerlingen prikkelen en vooral veel plezier geven. Het lesmateriaal voor de bovenbouw sluit hier naadloos op aan. Door het inzetten van DIGIT-po hebben alle leerlingen dezelfde basis op het moment dat ze in groep 5 meer de digitale diepte ingaan.

Conceptkerndoelen 2024

Met DIGIT-po en onze uitgebreide expertise op dit leergebied, zorgen wij voor de (door-)ontwikkeling van digitale vaardigheden en talenten. DIGIT-po is een compleet pakket met daarin alle conceptkerndoelen digitale geletterdheid beschreven door SLO.

Digitale geletterdheid wordt een verplicht onderdeel in het vernieuwde curriculum. Binnen digitale geletterdheid onderscheiden we 9 conceptkerndoelen opgesteld door SLO. Het lesmateriaal in DIGIT-po is verdeeld over deze kerndoelen:

Kerndoel 1: Digitale systemen

De leerling leert digitale systemen functioneel in te zetten. Dit kerndoel bestaat onder andere uit de volgende modules:

  • Omgaan met de computer
  • Tekstverwerken
  • Presenteren
  • Beeldbewerken
  • Videobewerken
Kerndoel 2: Digitale media & informatie

De leerling leert doelgericht het digitale media- en informatielandschap te navigeren voor het verwerven en verwerken van informatie. Dit domein bestaat onder andere uit de volgende modules:

  • Zoeken
  • Bronnen
  • Stappenplan
Kerndoel 3: Veiligheid & privacy

De leerling leert veilig om te gaan met digitale systemen, data en de privacy van zichzelf en anderen. Dit domein bestaat onder andere uit de volgende modules:

  • Sociale media
  • Veilig internet
  • Online pesten
  • Sexting
Kerndoel 4: Data

De leerling verkent hierin het gebruik van data en dataverwerking. Ze leren onder andere:

  • beschrijven hoe informatie tot stand komt door data doelgericht te verzamelen, te structureren en te verwerken;
  • uitleggen hoe de resultaten van dataverwerking afhankelijk zijn van de herkomst, juistheid en volledigheid van de gebruikte dataset;
  • gebruiken van een dataset om een vraag te beantwoorden;
  • beschrijven van het gebruik van data in de eigen omgeving;
  • reflecteren op het feit dat de gebruiker van digitale technologie bewust en onbewust data achterlaat en dat die door anderen gebruikt kunnen worden.
Kerndoel 5: Artificiële intelligentie (AI)

De leerling verkent hierin hoe AI-systemen werken. Dit domein bestaat onder andere uit de volgende modules:

  • Computational Thinking, programmeren gevorderd (AI)
Kerndoel 6: Creëren met digitale technologie

De leerlingen experimenteren hierin met digitale middelen om gedachten, ideeën of gevoelens uit te drukken. Ze leren onder andere:

  • gevorderde presentaties te maken;
  • over auteursrechten en bronvermelding;
  • alles over het de do’s en don’ts van contentcreatie op Social media.
Kerndoel 7: Programmeren

De leerlingen experimenteren hierin met coderen. Dit domein bestaat onder andere uit de volgende modules:

  • Programmeren
  • Bots
  • Micro:bit
  • Robotica
Kerndoel 8: Digitale technologie, jezelf en de ander

De leerlingen leren hierin online communiceren en handelen op respectvolle en verantwoorde wijze. Dit domein bestaat onder andere uit modules die vallen binnen het kader van:

  • Mediawijsheid
  • Digitaal burgerschap
Kerndoel 9: Digitale technologie, de samenleving en de wereld

De leerlingen verkennen hierin onder andere de invloed van de mens op de ontwikkeling van digitale technologie en digitale media en andersom. Maar ook:

  • verkennen hoe digitale technologie en media sociaal welzijn en sociale inclusie beïnvloeden;
  • redeneren over de kansen en risico’s van het gebruik van digitale technologie in de nabije omgeving;
  • verkennen wat de effecten zijn van digitale technologie op de ecologie.

Werkwijzes

DIGIT-po is volledig aan te passen aan elke wens en onderwijsvorm. De methode kan zelfstandig, klassikaal, projectmatig en/of geïntegreerd worden aangeboden.

Download leerroute DIGIT-po

Gemak staat voorop

Ga je liever volledig adaptief te werk? Dat kan! Ook is DIGIT gekoppeld met Basispoort. Leerlingen en leerkrachten hebben middels een single sign-on toegang tot de educatieve software van DIGIT-po. Op school én thuis!

Hebben de leerlingen DIGIT afgerond? Dan weten ze hoe ze moeten werken op een pc, laptop of Chromebook. Daarbovenop profiteren ze van belangrijke vaardigheden die goed van pas komen in het dagelijks leven en het vervolgonderwijs.

Verankering digitale geletterdheid

Is het voor jouw school ook lastig grip te krijgen op digitale geletterdheid en gaat de uitrol moeizaam? Instruct helpt scholen bij verankering, uitrol en langdurige implementatie.

We bieden een pakket waarmee de implementatie en uitrol van digitale geletterdheid verankerd en begeleid wordt binnen een school. Met minimale inzet en investering, wordt tevredenheid, continuïteit en inbedding van digitale geletterdheid gerealiseerd.

Interesse? Klik op de knop en vul het formulier in.

Interesse implementatieverankering

Direct starten met digitale geletterdheid?

Weten hoe je kan starten met digitale geletterdheid op school? Alle tips en tricks vind je in het whitepaper.

De toekomst begint nu!

De DIGIT-po posterserie is nu op aanvraag beschikbaar. Wat worden jouw leerlingen als ze later groot zijn? Bestel de posterserie kosteloos en ontvang ze allemaal voor in jouw klas.

AANVRAGEN POSTER
DIGIT-po posterserie

Contact

Meer informatie?

Mark van den Bos

Adviseur en auteur po & vo

06-89971798

[email protected]

Support

Kan ik je helpen?

Elsien van Vliet

Servicedesk

0172-650983

[email protected]

Instruct

Instruct is meer dan een uitgeverij. Wij zijn een betrouwbare, betrokken partner in educatie.