Digitale geletterdheid gaat over alle vaardigheden en kennis die je nodig hebt om je in de huidige samenleving te kunnen redden. Curriculum.nu heeft het als volgt omschreven:
Digitale geletterdheid heeft als doel om leerlingen op eigen kracht te leren functioneren in een samenleving waarin digitale technologie en media een belangrijke plaats hebben.
Wat is digitale geletterdheid nu precies?
Digitaal geletterd ben je als je de volgende negen kerndoelen beheerst:
De leerling leert digitale systemen functioneel in te zetten.
De leerling leert doelgericht het digitale media- en informatielandschap te navigeren voor het verwerven en verwerken van informatie.
De leerling leert veilig om te gaan met digitale systemen, data en de privacy van zichzelf en anderen
De leerling verkent hierin het gebruik van data en dataverwerking. Ze leren onder andere:
- beschrijven hoe informatie tot stand komt door data doelgericht te verzamelen, te structureren en te verwerken;
- uitleggen hoe de resultaten van dataverwerking afhankelijk zijn van de herkomst, juistheid en volledigheid van de gebruikte dataset;
- gebruiken van een dataset om een vraag te beantwoorden;
- beschrijven van het gebruik van data in de eigen omgeving;
- reflecteren op het feit dat de gebruiker van digitale technologie bewust en onbewust data achterlaat en dat die door anderen gebruikt kunnen worden.
De leerling verkent hierin hoe AI-systemen werken.
De leerlingen experimenteren hierin met digitale middelen om gedachten, ideeën of gevoelens uit te drukken. Ze leren onder andere:
- gevorderde presentaties te maken;
- over auteursrechten en bronvermelding;
- alles over het de do’s en don’ts van contentcreatie op Social media.
De leerlingen experimenteren hierin met coderen.
De leerlingen leren hierin online communiceren en handelen op respectvolle en verantwoorde wijze. Dit domein bestaat onder andere uit lesonderdelen die vallen binnen mediawijsheid en burgerschap.
De leerlingen verkennen hierin onder andere de invloed van de mens op de ontwikkeling van digitale technologie en digitale media en andersom. Maar ook:
- verkennen hoe digitale technologie en media sociaal welzijn en sociale inclusie beïnvloeden;
- redeneren over de kansen en risico’s van het gebruik van digitale technologie in de nabije omgeving;
- verkennen wat de effecten zijn van digitale technologie op de ecologie.

Digitale systemen
De leerling leert digitale systemen functioneel in te zetten. Dit kerndoel bestaat onder andere uit de volgende modules:
- Omgaan met de computer
- Tekstverwerken
- Presenteren
- Beeldbewerken
- Videobewerken

Digitale media en informatie
De leerling leert doelgericht het digitale media- en informatielandschap te navigeren voor het verwerven en verwerken van informatie. Dit domein bestaat onder andere uit de volgende modules:
- Zoeken
- Bronnen
- Stappenplan

Veiligheid en privacy
De leerling leert veilig om te gaan met digitale systemen, data en de privacy van zichzelf en anderen. Dit domein bestaat onder andere uit de volgende modules:
- Sociale media
- Veilig internet
- Online pesten
- Sexting

Data
De leerling verkent hierin het gebruik van data en dataverwerking. Ze leren onder andere:
- beschrijven hoe informatie tot stand komt door data doelgericht te verzamelen, te structureren en te verwerken;
- uitleggen hoe de resultaten van dataverwerking afhankelijk zijn van de herkomst, juistheid en volledigheid van de gebruikte dataset;
- gebruiken van een dataset om een vraag te beantwoorden;
- beschrijven van het gebruik van data in de eigen omgeving;
- reflecteren op het feit dat de gebruiker van digitale technologie bewust en onbewust data achterlaat en dat die door anderen gebruikt kunnen worden.

Artificiële Intelligentie
De leerling verkent hierin hoe AI-systemen werken. Dit domein bestaat onder andere uit de volgende modules:
- Computational Thinking, programmeren gevorderd
- AI

Creëren met digitale technologie
De leerlingen experimenteren hierin met digitale middelen om gedachten, ideeën of gevoelens uit te drukken. Ze leren onder andere:
- gevorderde presentaties te maken;
- over auteursrechten en bronvermelding;
- alles over het de do’s en don’ts van contentcreatie op social media.

Programmeren
De leerlingen experimenteren hierin met coderen. Dit domein bestaat onder andere uit de volgende modules:
- Programmeren
- Robots
- Micro:bit
- Robotica

Digitale technologie, jezelf en de ander
De leerlingen leren hierin online communiceren en handelen op respectvolle en verantwoorde wijze. Dit domein bestaat onder andere uit modules die vallen binnen het kader van:
- Mediawijsheid
- Digitaal burgerschap

Digitale technologie, de samenleving en de wereld
De leerlingen verkennen hierin onder andere de invloed van de mens op de ontwikkeling van digitale technologie en digitale media en andersom. Maar ook:
- verkennen hoe digitale technologie en media sociaal welzijn en sociale inclusie beïnvloeden;
- redeneren over de kansen en risico’s van het gebruik van digitale technologie in de nabije omgeving;
- verkennen wat de effecten zijn van digitale technologie op de ecologie.