#

Waarom digitale economie op school begint

Onder invloed van technologische ontwikkelingen veranderen businessmodellen. Gebruikersdata op digitale platforms hebben economische waarde, traditionele betaalmiddelen  maken plaats voor nieuwe valuta , en betaalverkeer vindt veelal digitaal plaats. Jongeren komen hiermee in aanraking zonder zich bewust te zijn van de gevolgen die hun keuzes hebben in de digitale wereld. Een gebrek aan kennis over de digitale economie maakt jongeren kwetsbaar en onwetend over de kansen en mogelijkheden, nu en in de toekomst.

Kennis van de digitale economie

Waarom digitale economie op school begintEr zijn tal van verdienmodellen waarmee bedrijven met behulp van digitale technologieën hun geld verdienen. Zo zijn er handel platforms Marktplaats en Vinted waarop digitaal wordt gekocht en verkocht. Maar wat zijn de voordelen en nadelen hiervan?

Digitale platforms hebben een functie als schakel tussen verschillende deelnemers, bijvoorbeeld in matchmaking of kennisdeling. Leerlingen leren deze kennis creatief in te zetten om de eigen kansen als consument en producent op digitale platforms te vergroten.

Leerlingen die hier kennis van hebben, zijn zich bewuster van de mogelijkheden en de gevolgen van digitale technologie. Ook kan het hun kansen vergroten om succesvol in de economie te participeren, zowel als consument als producent.

Voorbereiden met DIGIT-vo

De methode DIGIT-vo voor niveau havo/vwo is uitgebreid met een nieuwe module: Digitale economie. Leuke, interessante onderwerpen ontwikkeld voor het voortgezet onderwijs die niet mag ontbreken in het lesprogramma van de leerling van nu. De module bestaat uit meerdere lessen over de digitalisering van de economie, opgedeeld in diverse hoofdstukken.

Voor de leerling

Waarom digitale economie op school begintIn het onderdeel E-commerce komen de soorten betaalverkeer aan bod, vroeger en nu. Van cash geld, naar pinnen, en betalen via de smartphone. Ook maken de leerlingen kennis met cryptovaluta.

In de module wordt er onder meer uitleg gegeven over welke rol de smartphone en de computer spelen in de huidige economie. Koop en verkoop, betalingen en bankzaken, het gaat steeds meer digitaal. Via  apps blijven consumenten op de hoogte van de laatste aanbiedingen en de nieuwste producten.

Andere ontwikkelingen zoals AI en robotisering gaan ook een steeds grotere rol spelen in de economie. Deze ontwikkelingen hebben onder andere gevolgen voor werkgelegenheid. Er zullen banen verdwijnen en nieuwe banen bij komen. Welke consequenties heeft dit voor een studiekeuze?

De leerlingen krijgen via de module ook meer inzicht in crowdfunding. Een redelijk eenvoudige manier om geld bijeen te krijgen voor een bepaald doel en tegelijkertijd een grote groep mensen te bereiken. Op deze manier kunnen bijvoorbeeld start-ups geld inzamelen voor een nieuw te ontwikkelen product.

Deze onderwerpen en meer, komen aan de orde in de nieuwe module Digitale economie van DIGIT-vo.


Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen van Uitgeverij Instruct? Volg ons op LinkedIN en Twitter.

Instruct

Instruct is meer dan een uitgeverij. Wij zijn een betrouwbare, betrokken partner in educatie.