#

In gesprek met Marco Roest

De Almeerse Scholen Groep ofwel ASG geeft het best mogelijke onderwijs in het PO, SO en VO. Marco Roest, 25 jaar werkzaam in het onderwijs en nu 2 jaar ICT-coördinator voor 10 scholen, ziet graag dat er meer aandacht komt voor digitale geletterdheid binnen de scholen. Met DIGIT maken ze niet alleen de leerlingen, maar ook de leraren digitaal vaardiger. Wij gaan in gesprek met hem.

Hoe denk jij over digitale geletterdheid op school? 

“Het is wel een dingetje. Ik merk dat er op veel scholen verschillende visies zijn. Ze kijken er allemaal op een andere manier naar en behandelen het dan ook anders. Er zijn scholen die het echt als prioriteit hebben gesteld en er zijn scholen die het een beetje voor zich uit schuiven. Zo hoop ik dat er met het nieuwe curriculum meer duidelijkheid komt en meer aandacht krijgt binnen de school. ”

Waarom DIGIT voor digitale geletterdheid

“Ongeveer 2 jaar geleden kregen wij echt belangstelling voor digitale geletterdheid. We merkten dat leerlingen het werken met een Chromebook als lastig ervaarden. Je was langer bezig met de uitleg dan het geven van de echte les. Ik ben niet altijd voorstander van het zelf ontwikkelen, zeker niet als er een methode bestaat die ontwikkeld is door mensen met kennis in het vakgebied. Zodoende zijn we op zoek gegaan en na een eerste kennismaking met DIGIT-po waren we super enthousiast.”

“Over een paar jaar krijgt digitale geletterdheid definitief een plek in het curriculum en zijn we alvast voorbereid op wat er komen gaat. We wilden dan ook niet wachten en zijn meteen begonnen op 1 basisschool. Andere scholen zijn ernaar aan het kijken en krijgen nu trainingen. Het is echt goed voor de ontwikkeling van de kinderen. Ik ben zelf begonnen bij de scholen die in ieder geval de basisvaardigheden aan het trainen zijn. Vooral met betrekking tot de Chromebook, omdat ze die gebruiken bij de meeste scholen.”

Tijd en materiaal

“De scholen beschikken gelukkig over voldoende materiaal. Nu is de vraag hoe de scholen de materialen inzetten. Wordt het structureel ingezet of elke keer tussendoor? Hoeveel tijd leerkrachten eraan besteden is afhankelijk van het reguliere programma. Ook is het de verantwoordelijkheid van de leerkracht zelf om er tijd voor vrij te maken.”

Bijscholing leerkrachten met DIGIT-updater

“Sommige leerkrachten zijn nu eenmaal digitaal vaardiger dan anderen. Voor wie dat niet zijn is er DIGIT-updater. Daar ben ik heel erg enthousiast over. Je kunt daarmee je leerkrachten bewustmaken van wat ze moeten kunnen en hoe ze dat zichzelf aanleren. Het doet zich af en toe al voor dat de leerling het beter weet en als je daar niks aan doet wordt die achterstand groter. Ik denk dat je daarom jezelf op dat gebied moet blijven ontwikkelen om goed les te kunnen geven. Dat moet namelijk ook op reken-, taal- en nu ook op digitaal gebied.”

Up-to-date

“Voordat mijn collega’s ermee aan de slag gingen, heb ik DIGIT eerst zelf getest. Er zijn eigenlijk geen minpunten. DIGIT is altijd up-to-date waardoor alles het gewoon doet. Dat is een groot voordeel. Ik ken andere methodes die het maakten en er vervolgens niet meer naar omkeken. Zo kun je natuurlijk geen les geven. Mooi vooruitzicht is dat de projecten worden uitgebreid. Zo kunnen leerlingen na hun opdrachten nog even aan hun project werken. Je hoeft dan niet altijd fysiek naast elkaar te zitten, maar kan je ook online samenwerken. Later heb je die skills ook nodig op de werkvloer.”

Hoe ervaren leerlingen DIGIT-po

“De kinderen zijn altijd nieuwsgierig en we zien dat ze al veel weten en kunnen, maar ik denk dat ze veel aan de methode zullen hebben. Hier hebben ze later veel profijt van. Als je ze nu een gerichte vraag stelt weten ze het antwoord nog niet totdat ze het hebben gehad in de DIGIT. En zodra ze die kennis hebben zijn ze een stuk enthousiaster en willen ze langer doorwerken.”

Het is heel mooi om mensen te zien groeien

ASG logo“Het mooiste van mijn werk als ICT-coördinator bij ASG is dat iedereen bij vragen bij mij terecht kan. Als ze weer verder kunnen zijn ze altijd blij. Het is heel mooi om mensen te zien groeien.”

“Daarnaast is het werk heel afwisselend. Sinds corona merk ik dat scholen weer openstaan voor vernieuwingen. Als je dan ziet dat leerkrachten iets onder de knie krijgen en met een glimlach naar je toe komen dat het is gelukt, dan weet je dat je het goed doet.”


Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen van Uitgeverij Instruct? Volg ons op LinkedIN en Twitter.

Instruct

Instruct is meer dan een uitgeverij. Wij zijn een betrouwbare, betrokken partner in educatie.