#

Professioneel aan de slag voor digitale geletterdheid in het onderwijs

Om digitale geletterdheid te laten slagen in het onderwijs is het cruciaal dat leraren, scholen en opleiders professioneel aan de slag gaan en van elkaar leren. Dat stelt Anko van Hoepen in zijn essay ‘Laten we het met elkaar professioneel proberen’.

De digital native bestaat niet

“Digitalisering – en daarmee ook digitale geletterdheid – is een doorlopend proces. De technologische ontwikkelingen gaan razendsnel en het is nauwelijks te voorspellen hoe we er over tien of twintig jaar voorstaan. Dat geeft onzekerheid, en juist daarom is het noodzakelijk dat digitale geletterdheid een vast onderdeel gaat uitmaken van ons onderwijs.”

“Wat kinderen moeten leren over digitale geletterdheid is omschreven in de voorstellen van Curriculum.nu, maar hoe kinderen dit moeten gaan leren, is nog een zoektocht.” De volgende vier domeinen staan centraal in de voorstellen van Curriculum.nu:

Professioneel aan de slag“Het feit dat kinderen sneller zijn met ‘de knoppen’ betekent dat niet dat ze ook weten hoe ze die technologie zo effectief mogelijk moeten inzetten. De digital native blijkt niet te bestaan. Toch kan dat gevoel je als leraar wel snel bekruipen. En daar sta je dan …”

Samenwerking moet in het licht staan van professioneel proberen

“Een goede ondersteuning van leraren is dus noodzakelijk. Evenals het goed voorbereiden van toekomstige leraren. Daarom maakten de PO-Raad en Kennisnet een inventarisatie van de ict-bekwaamheid en ontwikkelbehoeften van de leraren in het po en van pabo-studenten. De zoektocht naar hoe we kinderen en jongeren kunnen onderwijzen in digitale geletterdheid kan veel opleveren als opleidingen en scholen gezamenlijk optrekken.”

“Als het gaat om digitale geletterdheid, zal die samenwerking tussen leraren, schoolleiders, bestuurders en opleiders in het licht van professioneel proberen moeten staan. Niet zomaar in het wilde weg wat doen. Eerder op een professionele manier bouwen aan een kwalitatief hoogwaardige samenwerking. In en om de scholen, waarin we onze ervaringen uitwisselen, onze kennis en expertise bundelen, en praktijk en opleiding met elkaar integreren.”

“Laten we de handen ineen slaan en er door middel van professioneel proberen samen aan werken dat het leerdoel digitale geletterdheid straks op elke school in Nederland een structurele plek heeft. Elk kind wordt daar beter van, en daarmee de samenleving als geheel.”

Anko van Hoepen is vicevoorzitter van de PO-Raad. Ook werkte hij acht jaar als leraar in het basisonderwijs. Download de volledige essay ‘Laten we het met elkaar professioneel proberen’.

Bron: PO-Raad


Professioneel aan de slag met digitale geletterdheid in het basisonderwijs?

DIGIT-poWe zijn bezig met de ontwikkeling van een nieuwe lesmethode DIGIT-po speciaal voor de bovenbouw van het basisonderwijs. De eerste modules zijn vanaf september 2020 beschikbaar.

Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen voor DIGIT-po? Meld je hier aan.

Instruct

Instruct is meer dan een uitgeverij. Wij zijn een betrouwbare, betrokken partner in educatie.