#

Digitale weerbaarheid in het mbo

Renze Tjoelker, practor bij het practoraat Digitale Weerbaarheid bij ROC Friese Poort, legt tijdens een interview met Harriet Leget, adviseur bij Kennisnet, uit wat hij bedoelt met digitale weerbaarheid bij mbo-studenten en waarom het zo belangrijk is.  

Wat verstaat men onder digitale weerbaarheid?

“Bij digitale weerbaarheid gaat het vooral om (online) menselijk gedrag; bewustzijn van ons online doen en laten en hierop leren reflecteren.” Renze Tjoelker houdt zich in het mbo bezig met de vraag hoe studenten digitale weerbaarheid kunnen leren en toepassen in hun studie en beroep.

Volgens Renze is digitale weerbaarheid juist in deze bijzondere tijd nodig, waarin het leven zich met toenemende mate vooral online afspeelt. “Weerbaarheid is een spier die geoefend moet worden. Mensen zoeken zekerheid tijdens de coronacrisis en daar maken digitale criminelen en complotdenkers maar al te graag misbruik van. Desinformatie neemt toe. Wat hierin ook meespeelt is dat we steeds minder kritisch zijn naar berichten die we lezen. We ‘snacken’ het nieuws veelal, bijvoorbeeld op sociale media, en lezen in mindere mate verdiepende stukken van gerespecteerde media.” Tegelijkertijd valt het Tjoelker op dat er op Twitter steeds meer alerte en vaardige burgers elkaar vriendelijk te hulp staan bij de beoordelingen van nieuws.

Maak mbo-studenten digitaal weerbaar

Om die digitale weerbaarheid op te bouwen moeten studenten zich bewust zijn van hun online gedrag. “Leer studenten online veiligheid, welzijn en soevereiniteit.” Grote technologiebedrijven gebruiken de gebruiker als verdienmodel. Het gedrag van de gebruiker bepaalt het profiel: de digitale voetafdruk. Bewust zijn van wat er met persoonlijke gegevens en gedrag gebeurt is de eerste stap naar deze weerbaarheid.

Hoe krijgt digitale weerbaarheid een plek binnen zorg- en veiligheidsberoepen?

“In het beroepscontext verandert er veel, bijvoorbeeld in de opleiding Zorg & Welzijn, de verstandelijk gehandicaptenzorg en in veiligheidsberoepen. De student moet veel kunnen en (her)kennen en leren dat het gaat om het signaleren van digitale problemen zoals phishing. In de thuiszorg levert dit heel kwetsbare situaties op, daar moeten ze op acteren.

“Hoe kunnen studenten van veiligheidsberoepen bijvoorbeeld WhatsApp-gesprekken veilig stellen om in een rechtspraak te gebruiken? Voor een beveiliger is dat een nieuw soort vraag. En wat moet een beveiliger doen als een verdachte zijn telefoon in het water gooit om zijn digitale sporen uit te wissen? Vroeger haalde je de smartphone uit het water en legde je deze in een bak met rijst. Nu is het belangrijk om de smartphone mee te nemen in een plastic zak met water, om roestvorming te voorkomen. Dat moet je leren en weten!”

Bron: Kennisnet.nl


Keuzedeel digitale vaardigheden

KDDV logoBij bijna alle beroepen zijn digitale vaardigheden belangrijk. In het keuzedeel Digitale Vaardigheden leert een student:

  • de kennis en overzicht van devices, software en systemen;
  • effectief (digitaal) te werken en te communiceren;
  • een efficiënte werkwijze te bepalen met behulp van ICT;
  • ICT effectief in te zetten.

Vraag hier een proeflicentie aan. Dit kan voor zowel Digitale Vaardigheden Basis als voor Digitale Vaardigheden Gevorderd.


Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen? Volg ons op LinkedIN en Twitter.

Instruct

Instruct is meer dan een uitgeverij. Wij zijn een betrouwbare, betrokken partner in educatie.