#

Implementatieplan digitale geletterdheid

Digitale geletterdheid invoeren op school?

Dit implementatieplan kan je inzetten voor digitale geletterdheid op school. Je kan dit stappenplan inzetten op basis van eigen inzicht, kennis en ervaring.

Stappen Wat Doel
Stap 1 Belang van digitale geletterdheid bespreken, bijv. een studiemiddag of tijdens een vergadering. Instruct kan
langskomen voor een presentatie.
Bewustzijn en draagvlak voor
digitale geletterdheid ontwikkelen; urgentie duidelijk maken.
Stap 2 Coördinator digitale geletterdheid benoemen en faciliteren met uren. Eigenaarschap, aandacht en
continuïteit borgen.
Stap 3 Ontwikkel een visie op digitale geletterdheid. Zie VISIE DIGITALE GELETTERDHEID in dit whitepaper. Leerlingen toegang geven tot
informatie en actief deel laten
nemen aan de hedendaagse én
toekomstige (kennis)maatschappij.
Stap 4 Oriënteer je op de lesmethode voor digitale geletterdheid. Nodig bijv. adviseurs uit om een presentatie te geven over de lesmethode DIGIT-vo
voor digitale geletterdheid.
Het beoordelen van een methode
en de mogelijkheden voor de
school en leerlingen.
Stap 5 Digitale geletterdheid opnemen als vak in het curriculum. Leerlingen op eigen kracht leren
functioneren in een samenleving
waarin digitale technologie en
media een belangrijke plaats
hebben.
Stap 6 Methode voor digitale geletterdheid kiezen. Nieuwe methode op grond van
visie en integratie beoordelen.
Stap 7 Indien nodig: Deskundigheidsbevordering van
individuele docenten.
Kennis vergroten
Stap 8 ICT-voorzieningen realiseren. Denk bijv.
aan lokaal, apparatuur en software.
Leerlingen de mogelijkheid geven om met de methode te werken
Stap 9 Neem een besluit in de keuze van de
methode voor digitale geletterdheid.
Aanschaffen nieuwe methode volgens behoefte. Methode op boekenlijst plaatsen.
Stap 10 Start schooljaar. De lessen kunnen beginnen.
Stap 11 Ontwikkeling en invoering volgen door het regelmatig terug te laten komen op de agenda. Jaarlijks wordt bekeken: digitale geletterdheid waar staan we en een evaluatie. Evaluatie en ontwikkelingen.
Coördinator volgt de invoering van digitale geletterdheid. Bij het opstarten zelfs wekelijks.
Bijsturen waar dat nodig is, uitbouwen wat goed loopt.

Adviezen voor digitale geletterdheid

  • Het is belangrijk om een goed plan af te stemmen, de ervaring is dat dit vak er vaak even bij komt. Geef het de benodigde aandacht.
  • Het is belangrijk om leerlingen zelf mede-eigenaar te maken.
  • Het is een online methode, dus 40% fysieke lestijd en 60% online is een prima combinatie.
  • Indien mogelijk minimaal 1 uur per week inplannen voor (online) lessen of een vragenuur voor leerlingen die met DIGIT-vo werken.
  • Download het whitepaper, Digitale geletterdheid, hoe implementeer je dat? voor meer informatie. Hierin is tevens het implementatieplan te vinden.
  • Nu input voor tijdens de lessen? Houd de pagina  DIGI-feitjes in de gaten!

Logo DIGIT-voMeer weten vraag hier nu kosteloos proeflicenties aan voor de methode DIGIT-vo om dit schooljaar nog kosteloos te kunnen starten!


Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen? Volg ons op Linkedin en Twitter. 

 

Instruct

Instruct is meer dan een uitgeverij. Wij zijn een betrouwbare, betrokken partner in educatie.