Dé methode voor digitale geletterdheid voor het voortgezet onderwijs

Daarom DIGIT-vo

Veel scholen zijn druk bezig de 21st century skills in hun onderwijs te integreren. Maar hoe doe je dat specifiek met het onderdeel digitale vaardigheden? Hoe maak je jouw leerlingen digitaal geletterd?

 

Informatie en prijzen

Productoverzicht

Acht domeinen

Binnen digitale geletterdheid onderscheiden we vier inhoudelijke domeinen en vier extra domeinen. De inhoudelijke domeinen zijn  ICT basisvaardigheden, Informatievaardigheden, Mediawijsheid en Computational thinking. Daarnaast bevat DIGIT-vo vier extra domeinen; Digitaal burgerschap, Digitale economie, Projecten en het E-lab. Meer over E-lab en Projecten in het productoverzicht.

ICT basisvaardigheden

Het domein ICT-basisvaardigheden bestaat uit de volgende modules:

  • Omgaan met de computer;
  • Tekstverwerken;
  • Presentaties;
  • spreadsheets.

Het domein ICT basisvaardigheden is beschikbaar in een Windows/Office variant en een Chromebook/Google Apps variant.

Informatievaardigheden

Je kunt een informatiebehoefte signaleren en analyseren en op basis hiervan relevante informatie zoeken, selecteren, verwerken en gebruiken.

De beschikbare informatie is nagenoeg onbeperkt, maar hoe vind je de gewenst informatie? Ga online en het staat er. Informatie is niet altijd even makkelijk te vinden. Soms moet je heel goed en gericht zoeken en daarbij is wellicht niet alle informatie goed bruikbaar.

Mediawijsheid

In Mediawijsheid van DIGIT-vo leren jongeren omgaan met, en worden ze bewust van, een groot aantal mogelijkheden van digitale media. De onderwerpen in dit domein worden altijd klassikaal behandeld; dit kan bijvoorbeeld tijdens mentorlessen.

Het lesmateriaal voor het onderdeel Mediawijsheid is geschreven door Linda Vonhof, partner en medeoprichter van Social Media Wijs. In het lesmateriaal gaan we in op onderwerpen als: wat zijn digitale media en hoe gebruik je deze veilig?

En hoe ga je om met:

  • Sociale media;
  • Veilig internet;
  • Online pesten;
  • Privacy en omgangsvormen;
  • Sexting;
  • Grensoverschrijdend gedrag;
  • Digitale criminaliteit;
  • Virussen & firewalls;
  • Cookies;
  • Smartphone beveiligen;
  • Identiteitsfraude.
Computational thinking

Computational thinking is een blok waarin leerlingen leren hoe een computer denkt en hoe ze met behulp van een computer problemen kunnen oplossen. Tevens leren ze enkele basisvaardigheden over programmeren.

digitale geletterdheid DIGIT-vo

DIGIT-vo kosteloos inzien

Ervaar zelf via een proeflicentie welke mogelijkheden DIGIT biedt.

Voor wie?

DIGIT-vo is beschikbaar voor:

  • praktijkonderwijs;
  • onderbouw vmbo;
  • onderbouw havo/vwo.

DIGIT-vo bevat een volledig pakket waarin alle leerdoelen voor het aanleren van digitale geletterdheid in het voortgezet onderwijs worden afgedekt. Om docenten op weg te helpen zijn er leerroutes, ofwel een lesplan digitale geletterdheid uitgewerkt voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

In de leerroute kun je in één oogopslag zien in welke periode je welk domein kunt behandelen met de daarbij behorende onderdelen. De leerroutes bieden vmbo- en havo/vwo- docenten structuur en houvast voor de rest van het schooljaar.

Download leerroute onderbouw vo

Online kennismaking

Meer weten over digitale geletterdheid en het inzetten van deze methode in het voortgezet onderwijs? 

Overweeg je met een methode voor digitale geletterdheid te gaan werken? De komende periode staan er online meetings gepland om docenten kennis te laten maken met de methode DIGIT-vo.  Laat je op afstand informeren over de inhoud van de digitale lesmethode en de online omgeving.

De meetings zijn ideaal: laagdrempelig, tijdbesparend en vrijblijvend. Meld je aan voor een online kennismaking.

Klik hier voor data

Docentomgeving

Via de uitgebreide docentomgeving heb je optimale controle en sturing over leerlingen en klassen. DIGIT-vo biedt de mogelijkheid om:

berichten te sturen naar leerlingen;

vorderingen en resultaten te bekijken;

eigen materiaal toe te voegen;

toetsen samen te stellen en klaar te zetten;

opdrachten te beoordelen;

domeinen zichtbaar of onzichtbaar te maken.

DIGIT-vo docentendashboard
DIGIT-vo leerlingomgeving

Leeromgeving

De leerling werkt vanuit een domein. Ieder domein bestaat uit subdomeinen die zijn opgedeeld in hoofdstukken. In elk hoofdstuk staan instructievideo’s; korte films over een leerdoel.

Daarna beantwoordt de leerling enkele vragen in de vorm van interactieve werkvormen, denk aan multiple choice, multiple select, sleepvragen, stellingvragen en meer. Daarnaast zijn er praktische open opdrachten.

Na elk hoofdstuk wordt de voortgang en score gecontroleerd. Bij een voldoende mag de leerling door naar het volgende hoofdstuk. De docent kan dit zelf instellen.

Direct starten met digitale geletterdheid?

Weten hoe je kan starten met digitale geletterdheid op school? Alle tips en tricks vind je in het whitepaper. Meer dan 400 vo-scholen zijn je voorgegaan.

Zoekplaat digitale geletterdheid

“Ben jij thuis in de digitale wereld? Herken jij alle plaatjes?” De zoekplaat is ideaal om klassikaal te behandelen en zo spelenderwijs in kaart te brengen hoeveel kennis jouw leerlingen hebben van de digitale wereld.

De zoekplaat is verdeeld in 6 thema’s met bijbehorende plaatjes (situaties) en herkenbaar voor zowel leerlingen in het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs. Ter ondersteuning komt de zoekplaat met een legenda en uitleg per plaatje (situatie).

AANVRAGEN
Zoekplaat digitale geletterdheid

Docent aan het woord

Digitale geletterdheid docenten

Je eigen digitale geletterdheid of die van je team verbeteren?

Contact

Meer informatie?

Hafida Makioui

Manager po-vo-mbo

06-13461107

[email protected]

Support

Kan ik je helpen?

Elsien van Vliet

Servicedesk

0172-650983

[email protected]

Geïnteresseerd?

Vind deze en andere methoden in onze webshop.

Instruct

Instruct is meer dan een uitgeverij. Wij zijn een betrouwbare, betrokken partner in educatie.