DIGIT, dé all-in-one oplossing voor digitale geletterdheid

Daarom DIGIT-vo

Veel middelbare scholen zijn druk bezig 21st century skills in hun onderwijs te integreren. DIGIT-vo is dé complete leerlijn voor het aanleren van digitale geletterdheid in het voortgezet onderwijs. De methode is volledig online, altijd actueel, direct inzetbaar en uitermate geschikt voor tto-scholen. DIGIT-vo is namelijk ook beschikbaar in het Engels!

Ook is het met DIGIT-vo mogelijk digitale geletterdheid te integreren met bestaande vakken.

 

Informatie en prijzen

DIGIT-vo Productoverzicht

DIGIT-vo kosteloos inzien

Ervaar zelf via een proeflicentie welke mogelijkheden DIGIT biedt.

Voor wie?

DIGIT-vo bevat een volledig pakket waarin alle leerdoelen voor het aanleren van digitale geletterdheid in het voortgezet onderwijs worden afgedekt. Om docenten op weg te helpen zijn er leerroutes, ofwel een lesplan digitale geletterdheid uitgewerkt voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

In de leerroute kun je in één oogopslag zien in welke periode je welk domein kunt behandelen met de daarbij behorende onderdelen. De leerroutes bieden vmbo- en havo/vwo- docenten structuur en houvast voor de rest van het schooljaar.

Download leerroute onderbouw vo

DIGIT-vo is beschikbaar voor:

  • praktijkonderwijs;
  • onderbouw vmbo;
  • onderbouw havo/vwo.

Op zoek naar lesmateriaal voor de bovenbouw? DIGIT-vmbo Informatietechnologie is beschikbaar voor:

  • vmbo bovenbouw leerjaar 3;
  • vmbo bovenbouw leerjaar 4.
Meer over DIGIT-vmbo Informatietechnologie

Negen domeinen

Binnen digitale geletterdheid onderscheiden we negen inhoudelijke domeinen opgesteld door SLO:

1: Digitale systemen

De leerling leert digitale systemen functioneel in te zetten. Dit kerndoel bestaat onder andere uit de volgende modules:

  • Omgaan met de computer
  • Tekstverwerken
  • Presenteren
  • Beeldbewerken
  • Videobewerken
2: Digitale media & informatie

De leerling leert doelgericht het digitale media- en informatielandschap te navigeren voor het verwerven en verwerken van informatie. Dit domein bestaat onder andere uit de volgende modules:

  • Zoeken
  • Bronnen
  • Stappenplan
3: Veiligheid & privacy

De leerling leert veilig om te gaan met digitale systemen, data en de privacy van zichzelf en anderen. Dit domein bestaat onder andere uit de volgende modules:

  • Sociale media
  • Veilig internet
  • Online pesten
  • Sexting
4: Data

De leerling verkent hierin het gebruik van data en dataverwerking. Ze leren onder andere:

  • beschrijven hoe informatie tot stand komt door data doelgericht te verzamelen, te structureren en te verwerken;
  • uitleggen hoe de resultaten van dataverwerking afhankelijk zijn van de herkomst, juistheid en volledigheid van de gebruikte dataset;
  • gebruiken van een dataset om een vraag te beantwoorden;
  • beschrijven van het gebruik van data in de eigen omgeving;
  • reflecteren op het feit dat de gebruiker van digitale technologie bewust en onbewust data achterlaat en dat die door anderen gebruikt kunnen worden.
5: Artificiële intelligentie (AI)

De leerling verkent hierin hoe AI-systemen werken. Dit domein bestaat onder andere uit de volgende modules:

  • Computational Thinking, programmeren gevorderd (AI)
6: Creëren met digitale technologie

De leerlingen experimenteren hierin met digitale middelen om gedachten, ideeën of gevoelens uit te drukken. Ze leren onder andere:

  • gevorderde presentaties te maken;
  • over auteursrechten en bronvermelding;
  • alles over het de do’s en don’ts van contentcreatie op Social media.
7: Programmeren

De leerlingen experimenteren hierin met coderen. Dit domein bestaat onder andere uit de volgende modules:

  • Programmeren
  • Bots
  • Micro:bit
  • Robotica
8: Digitale technologie, jezelf en de ander

De leerlingen leren hierin online communiceren en handelen op respectvolle en verantwoorde wijze. Dit domein bestaat onder andere uit modules die vallen binnen het kader van:

  • Mediawijsheid
  • Digitaal burgerschap
9: Digitale technologie, de samenleving en de wereld

De leerlingen verkennen hierin onder andere de invloed van de mens op de ontwikkeling van digitale technologie en digitale media en andersom. Maar ook:

  • verkennen hoe digitale technologie en media sociaal welzijn en sociale inclusie beïnvloeden;
  • redeneren over de kansen en risico’s van het gebruik van digitale technologie in de nabije omgeving;
  • verkennen wat de effecten zijn van digitale technologie op de ecologie
DIGIT-vo, leeromgeving

Verankering digitale geletterdheid

Is het voor jouw school ook lastig grip te krijgen op digitale geletterdheid en gaat de uitrol moeizaam? Instruct helpt scholen bij verankering, uitrol en langdurige implementatie.

We bieden een pakket waarmee de implementatie en uitrol van digitale geletterdheid verankerd en begeleid wordt binnen een school. Met minimale inzet en investering, wordt tevredenheid, continuïteit en inbedding van digitale geletterdheid gerealiseerd.

Interesse? Klik op de knop en vul het formulier in.

INTERESSE IMPLEMENTATIEVERANKERING

Direct starten met digitale geletterdheid?

Weten hoe je kan starten met digitale geletterdheid op school? Alle tips en tricks vind je in het whitepaper. Meer dan 400 vo-scholen zijn je voorgegaan.

Ben jij thuis in de digitale wereld?

Onze DIGIT zoekplaat is nu op aanvraag beschikbaar. De zoekplaat is ideaal om klassikaal te behandelen en zo spelenderwijs in kaart te brengen hoeveel kennis jouw leerlingen hebben van de digitale wereld.

De zoekplaat is verdeeld in 6 thema’s met bijbehorende plaatjes (situaties) en herkenbaar voor zowel leerlingen in het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs.

AANVRAGEN ZOEKPLAAT
Zoekplaat digitale geletterdheid

Docent aan het woord

Digitale geletterdheid docenten

Je eigen digitale vaardigheden of die van je team verbeteren?

Contact

Meer weten over digitale geletterdheid?

Hafida Makioui

Manager po-vo-mbo

06-13461107

[email protected]

Support

Kan ik je helpen?

Elsien, Mirjam, Sinclair

Servicedesk

0172-650983

[email protected]

Instruct

Instruct is meer dan een uitgeverij. Wij zijn een betrouwbare, betrokken partner in educatie.