#

Uitbreiding keuzedelen en team Fundament zonder Vakdocent

Het nieuwe schooljaar is weer begonnen! We zijn blij dat er dit jaar weer een aantal nieuwe docenten en scholen aan de slag zijn gegaan met onze methode Fundament zonder Vakdocent (afgekort FzV). Op deze manier kunnen leerlingen toch informatica volgen, ondanks het grote tekort aan docenten.

Graag brengen we je weer op de hoogte van de recente ontwikkelingen rondom FzV.

Vierde en vijfde klassen

Uitbreiding Fundament zonder Vakdocent FiliusHet programma voor de vierde klas is helemaal rond. Naar aanleiding van ons pilotjaar hebben we alle feedback verwerkt. De scholen die afgelopen weken zijn gestart met een 4e klas hebben nu een geweldig programma met een mooie doorlopende leerlijn.

Op dit moment geven we het lesmateriaal voor de 5e klas vorm, in nauwe samenwerking met de deelnemende scholen. De leerlingen in de 5e klas zijn dit jaar gestart met het keuzethema Netwerken. Waarbij ze onder andere in het programma Filius zelf een (uitgebreid) computernetwerk simuleren.

Hierna staan de onderwerpen Computational Science, Security en Usability op het programma.

Voor de ontwikkeling van de FzV-component van de keuzethema’s hebben we de hulp ingeschakeld van de ervaren docent en contentcreator Kevin van As. Hij is docent Informatica en Natuurkunde op het Ashram College in Alphen a/d Rijn. Kevin werkt nu één dag in de week voor Instruct en richt zich primair op het ontwikkelen van begeleidend videomateriaal voor FzV. Hieronder stelt hij zich voor.

Even voorstellen: Kevin van As

Om de leerlingen kennis te laten maken met de vakdocenten die de uitleg geven in FzV zijn er korte video’s opgenomen. Klik hier voor de video van Kevin.

Naam: Kevin van As
School: Ashram College

voorstelvideo Kevin van As“Volgens mijn ouders, en de foto’s, zat ik al voor de computer als een baby, al denk ik eigenlijk dat ik daar toen zelf nog niet zo’n grote rol in had. Met zelf programmeren begon ik toen ik zo’n 10 jaar oud was. Waar ik toen vooral tegenaan liep is dat ik het programmeren zelf wel begreep, maar ik geen idee had hoe ik codes kon omzetten in een uitvoerbaar programma: “waar typ je dan, en hoe laat je de computer het doen??” De kracht van docenten is dat zij je snel over barrières heen kunnen helpen. Docenten zijn waardevolle katalysatoren voor het leren. Nederland loopt qua de hoeveelheid aangeboden IT onderwijs helaas achter op bijvoorbeeld Engeland, mede door een tekort aan docenten. En dat terwijl IT de komende jaren alleen maar nóg belangrijker gaat worden. Daarmee vind ik initiatieven zoals Fundament zonder Vakdocent tijdelijk noodzakelijk om middels o.a. instructievideo’s toch alle leerlingen een kans te geven om van een docent sneller te kunnen leren.”

Wil je ook aan de slag?

Luuk NijboerDenk je eraan om Fundament zonder Vakdocent nu of in in de toekomst te kunnen gebruiken, wil je meer informatie of wil je dat wij contact met je opnemen? Stuur een mail met je wensen naar Luuk Nijboer, adviseur Fundament: [email protected]. Of app of bel hem op nummer: 06-20734836.

Instruct hoopt dat met alle aandacht voor het tekort aan informaticadocenten de methode Fundament zonder Vakdocent uiteindelijk weer overbodig wordt. Maar tot die tijd zorgen we er graag samen met scholen voor dat het vak in het rooster kan blijven of terugkomen.

Instruct

Instruct is meer dan een uitgeverij. Wij zijn een betrouwbare, betrokken partner in educatie.