#

Uitgewerkt: Frans Peeters

Welkom bij onze nieuwe rubriek UITGEWERKT waarin we gepensioneerde informaticadocenten interviewen. Frans PeetersOnze eerste gast is: Frans Peeters.

Frans Peeters is sinds 1 januari 2022 met pensioen. Hij heeft meer dan 41 jaar in het onderwijs gewerkt en het meeste van die tijd in het vak informatica. Het interview is afgenomen door Erik Soet.

De weg tot pensioen

Waar was je werkzaam en hoelang?

“Het begon in 1980 op een kleine lts/mavo in Rucphen waar weinig docenten en weinig leerlingen zaten. Ik was daar docent Engels en Nederlands. Er ontstond een leerlingentekort en wie als laatste docent erbij was gekomen, moest het eerste weg en dat was ik dus. Vier jaar kreeg ik de tijd om een nieuwe baan te vinden. Tijdens die vier jaar kreeg ik wel mijn salaris volledig doorbetaald! Ik kwam intussen in aanraking met een computerzaak waar een vriend van me werkte en dat vond ik ook erg interessant. Rond die tijd kwamen er computers op scholen, maar niemand wist eigenlijk wat je daar mee moest doen. De handleidingen waren in het Engels en mijn directeur vroeg aan mij of ik er eens naar wilde kijken. Ik had immers toch tijd genoeg!

In 1989 werd ik na veel sollicitaties aangenomen als docent Engels op het Ostrea Lyceum in Goes. Ook daar waren computers geïntroduceerd en er kwam eind jaren 90 een taak vrij als ICT-coördinator. Dat leek me wel wat. In 1998 werd het vak informatica geïntroduceerd op de havo en het vwo en daar werden docenten voor gezocht. Ik nam de kans waar en moest een opleiding volgen van twee jaar. Eens in de veertien dagen moest je dan op donderdag naar een universiteit in de regio om nageschoold te worden. Het werd helemaal betaald door de overheid, het kostte mij en de school niks. Ik vond het een fantastische periode, ook omdat we een hele leuke groep hadden. Met een aantal heb ik nog steeds contact. In totaal heb ik uiteindelijk meer dan 41 jaar gewerkt op twee verschillende scholen.”

Wat nu?

Hoe vul je nu je tijd in?

“We zetten geen wekker meer en dat bevalt me wel. Ik word wakker om half negen in plaats van half zeven toen ik nog naar school moest. Ik heb me wel voorgenomen dat ik wil blijven leren door middel van cursussen. Ik heb dat altijd gehad en ik wil altijd nog nieuwe dingen leren. Op dit moment ben ik bezig met een cursus foto’s maken met de iPhone. De volgende cursus staat ook al in de wachtrij. Van Photoshop en Lightroom wil ik alles weten, zodat ik niet meer afhankelijk ben van anderen als ik foto’s wil bewerken.

Mijn website www.informaticavo.nl blijft doorgaan en op het moment haal ik daar nog veel plezier uit. Hoewel het de laatste tijd wel lastig is om aan materiaal en nieuwtjes te komen.

Ik wandel en lees ook meer, maar het pensioen is natuurlijk nog vers dus er kunnen nog genoeg activiteiten worden ondernomen. Zodra het lekker weer wordt, zullen we veel met de camper op stap gaan. Vier jaar geleden hebben we die aangeschaft en daar hebben we al veel plezier van gehad. En we hebben elektrische fietsen gekocht waar we veel gebruik van hopen te gaan maken.”

Ontwikkelingen

Welke ontwikkeling heeft je vak meegemaakt?

“De ontwikkelingen waren echt immens groot in de loop der jaren. Als informatica docent moet je altijd bijblijven, omdat er met het jaar steeds meer nieuwe veranderingen zijn in de wereld die te maken hebben met informatica. Ik ben er altijd druk mee geweest om bij te blijven. Een vak als wiskunde bijvoorbeeld leer je gewoon op de universiteit en dan ben je klaar. Daar komen geen nieuwe ontwikkelingen in voor, maar informatica blijft zich steeds ontwikkelen en je moet dat echt bijhouden als docent informatica.

Als je me vraagt wat het slechtste is dat me is overkomen in het onderwijs, dan vind ik dat de komst van de mobiele telefoon. Ik wilde niet als een politieagent bovenbouwleerlingen hun telefoon laten inleveren bij het begin van de les. Maar elke les weer moet je een aantal keer zeggen dat ze de telefoon weg moeten doen. Ze kunnen blijkbaar geen vijf minuten zonder hun telefoon. Misschien komt er wel een appje of een snapchatje binnen en je moet echt binnen dertig seconden reageren, anders tel je echt niet mee. Het geldt trouwens helaas ook voor veel volwassenen. Ik probeer er niet in mee te gaan maar het lukt me ook niet altijd eerlijk gezegd.”

De rol van Instruct

“De kracht van Instruct is dat je als docent kunt rekenen op degelijk en up-to-date materiaal. Als je als docent informatica gebruik maakt van Fundament loop je geen enkel gevaar. Je kunt altijd terugvallen op de methode die je hebt. Het geeft je een zeker gevoel en dat is lekker want waarschijnlijk ben je de enige docent informatica op je school en heb je geen sectie om op terug te vallen. Daarnaast zorgt Instruct ervoor dat er contact is tussen docenten informatica onderling. Ze nodigen docenten uit mee te denken over de methode, ze organiseren bijeenkomsten voor docenten informatica en ze hebben een uitstekende nieuwsbrief.”

Veranderingen

Hoe is het vak docent veranderd in de tijd?

“Het vak van docent is zeker ook erg veranderd in de loop der jaren. Ik denk met veel plezier terug aan de goeie ouwe tijd. Op de een of andere manier was er meer sfeer onder het personeel en ook met de leerlingen. Maar dat kan ook te maken hebben met het feit dat je ouder wordt misschien …

Maar ik heb nooit het gevoel gehad dat ik het niet meer bij kon benen. Tot de laatste dag heb ik mijn leerlingen kennis laten maken met de nieuwste dingen waar ik zelf heel veel tijd in had gestoken om uit te zoeken hoe dat werkte.”

Wil je ook in de rubriek ‘Uitgewerkt’? Stuur een mail naar [email protected] en we nemen contact met je op voor een interview.

 

Instruct

Instruct is meer dan een uitgeverij. Wij zijn een betrouwbare, betrokken partner in educatie.