#

Workshop Kunstmatige intelligentie | terugblik

Op 25 november vond alweer de tweede 3i workshop (3i: Instruct Informatica Inspiratie) van dit schooljaar plaats. Dit keer met als onderwerp ons keuzethema I. Cognitive computing. Dit keuzethema in Fundament Informatica gaat over kunstmatige intelligentie en is geschreven door Ramon Hagenaars. Hij heeft ook deze workshop verzorgd.

In het eerste deel van de workshop stonden we stil bij de definitie van kunstmatige intelligentie. Dat is nog niet zo eenvoudig. Verschillende bronnen hanteren een andere definitie. Centraal staat wel dat het “iets is wat door mensen gemaakt is en slim gedrag vertoont”. Vervolgens hebben we ons gefocust op machine learning. En dan met name de drie varianten:

  • 1. Unsupervised learning
  • 2. Supervised learning
  • 3. Reinforcement learning

Aan de hand van praktische en leuke voorbeelden legde Ramon uit wat de eigenschappen van deze varianten zijn. (Deelnemers; weten jullie nog het verschil tussen kubwa en ndogo? ?)

workshop Kunstmatige intelligentie

In het tweede deel, na de pauze zijn de deelnemers zelfstandig of in tweetallen aan de slag gegaan met onze praktische opdracht over machine learning in Python. In deze opdracht train je een agent in het spelen van het spel boter-kaas-eieren. De uiteindelijke opdracht is: een speler programmeren die minimaal negen van de tien potjes kan winnen of gelijk spelen tegen een willekeurige tegenstander.

Het doel van deze middag was: “Iedereen met kennis van en enthousiasme over AI naar huis!”. Aan de deelnemers was goed te merken dat deze doelstelling geslaagd is!

Wil jij ook geïnspireerd raken tijdens een van onze workshops? Dan kun je je hier aanmelden.

De PowerPointpresentaties en de aantekeningen op de flipover van deze workshop staan hieronder. Zo kun je alles nog eens rustig nalezen.


Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen? Volg ons op Linkedin en Twitter.

Instruct

Instruct is meer dan een uitgeverij. Wij zijn een betrouwbare, betrokken partner in educatie.