#

In gesprek met informaticadocent Albert Tramper

Wat weet jij van informatica? Bezoek ons museum en kom meer te weten!”, lees ik op het raam van het lokaal van informaticadocent Albert Tramper (59) van CSG Willem van Oranje in Oud-Beijerland. Ik betreed het lokaal en ga met hem in gesprek.

Terug in de tijd

Welkom in de wondere wereld van informatica. Aan de muur planken met computers, monitors en printers. In vitrinekasten floppy disks, harde schijven en andere gegevensdragers. Alles voorzien van bordjes met tekst en uitleg. Ben je ooit begonnen op een Commodore 64? In het lokaal van Albert staat er één. Op zoek naar een handleiding van een oude MS-DOS versie? Albert heeft er één bewaard.

Albert heeft zijn eerstegraads bevoegdheid voor informatica gehaald via de befaamde CODI opleiding. Van oorsprong is hij docent wis- en natuurkunde. Natuurkunde geeft hij overigens nog steeds, naast informatica.

Albert pakt een Olivetti van het bovenste schap. De computer zit in een soort van koffer. “Een draagbare computer”, legt Albert uit, “Eind jaren ‘80. Voor leerlingen is zoiets bijna niet te bevatten: zo groot en zo zwaar”.

Het spreekt vanzelf dat zijn lokaal een publiekstrekker is tijdens de open dagen. Wie heeft er geen herinneringen aan zijn allereerste computer?

in gesprek met informaticadocent Albert Tramper 1 in gesprek met informaticadocent Albert Tramper 2

Helemaal van nu

Albert mag een voorliefde hebben voor de oude informaticaspullen, de actualiteit wordt niet uit het oog verloren. De laatste berichten met aan informatica gerelateerde onderwerpen hangen aan het bord en hij werkt met actueel lesmateriaal.

in gesprek met informaticadocent Albert Tramper 5Nu met de start van het nieuwe examenprogramma, vindt hij het prettig om met Fundament te werken. “Zo’n methode geeft houvast. Het is met dit nieuwe programma toch een beetje zoeken in het begin.” Bij het opzetten van het vorige examenprogramma in 2007 was Albert nauw betrokken. Nu heeft hij die ontwikkeling langs de zijlijn gevolgd.

Hij is er erg voor om het eigenaarschap voor het leerproces meer bij de leerlingen te leggen en om minder te doceren. “Een hoge mate van eigenaarschap leidt tot hogere resultaten.” volgens Albert. “Zo blijft het voor iedereen interessant.

Albert blijft er bescheiden onder als ik stel, dat dit één van de meest bijzondere informaticalokalen is die ik bezocht heb.

Eerder verschenen: In gesprek met informaticadocent Paul van Dijk.

Wil je ook in de rubriek ‘In gesprek met informaticadocent …‘? Stuur een mail naar [email protected] en hij komt bij je langs voor een interview.