#

Tijdens Coronacrisis digitale geletterdheid invoeren zonder ruimte op het lesrooster

Nu we fysiek de afstand moeten houden, zijn we digitaal meer verbonden dan ooit. Tijdens de Coronacrisis is het meer dan ooit duidelijk geworden dat digitaal geletterd zijn erg belangrijk is in de huidige samenleving.

Hoe kun je digitale geletterdheid snel en eenvoudig invoeren op school en je leerlingen de benodigde digitale vaardigheden aanleren? We krijgen regelmatig te horen dat er op sommige scholen nog geen ruimte is op het lesrooster voor digitale geletterdheid.

Wat kun je dan doen? Ten eerste is ons dringende advies om toch extra tijd in te plannen op het rooster. De ervaring leert dat de kans op slagen zo groter wordt.

Mocht dit vanwege verschillende omstandigheden niet lukken, zijn er een aantal creatieve oplossingen die momenteel door scholen worden ingezet.

Wie kan het vak digitale geletterdheid op het voortgezet onderwijs geven?

  • Docenten ICT, informatiekunde of digitale geletterdheid.

Indien één van bovenstaande docenten bij jullie op school nog niet beschikbaar is, zijn er de volgende oplossingen:

  • Mentoruren inzetten voor onderdeel Mediawijsheid en Informatievaardigheden. Dit zijn binnen DIGIT-vo 10 kant en klare lessen voor het onderdeel Mediawijsheid en 4 lessen voor Informatievaardigheden. De 4 lessen Informatievaardigheden zou eventueel ook door een docent Geschiedenis of Maatschappijleer gegeven kunnen worden.
  • Het onderdeel Basiskennis ICT (Word / PowerPoint / Excel) kan door vakoverstijgende docenten worden gegeven en / of kan zelfstandig door de leerlingen worden doorlopen. Let op! Je wilt wel een docent betrokken hebben, die controle heeft en de voortgang in de gaten houdt.
  • Voor het onderdeel Computational Thinking en het onderdeel Grondbeginselen in Basiskennis ICT, kan de Informatica docent(en) worden ingezet en eventueel hun 4V en 5V leerlingen als controllers.
  • Het onderdeel Projecten en E-lab kan worden opgepakt door onderwijs assistenten, LIO’s, stagiaires en Lesuitval-opvangers.

Adviezen voor digitale geletterdheid

  • Het is belangrijk om een goed plan af te stemmen, de ervaring is dat dit vak er vaak even bij komt. Geef digitale geletterdheid daarom de benodigde aandacht.
  • Het is belangrijk om leerlingen zelf mede-eigenaar te maken.
  • Het is een online methode, dus 40% fysieke lestijd en 60% online is een prima combinatie.
  • Indien mogelijk minimaal 1 uur per week inplannen voor (online) lessen of een vragenuur voor leerlingen die met DIGIT-vo werken.
  • Een buddy-systeem van een leerling uit een hogere klas zou ook een extra optie voor begeleiding kunnen zijn.
  • Lees verder het whitepaper Digitale geletterdheid, hoe implementeer je dat? voor meer informatie.
  • Bekijk hier het stappenplan voor 10 stappen voor implementatie.
  • Nu input voor tijdens de lessen? Houd de pagina met DIGI-feitjes regelmatig in de gaten!

Logo DIGIT-voMeer weten? Vraag hier nu kosteloos proeflicenties aan voor de methode DIGIT-vo om dit schooljaar nog kosteloos te kunnen starten!

DIGIT-po digitale vaardigheden voor iedereen

DIGIT-po voor het basisonderwijs is momenteel in ontwikkeling. Het is al mogelijk om kosteloos een pilot te doen. Interesse? Geef het hier aan en blijf op de hoogte van de ontwikkelingen.


Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen? Volg ons op Linkedin en Twitter. 

 

Instruct

Instruct is meer dan een uitgeverij. Wij zijn een betrouwbare, betrokken partner in educatie.